Rynek – ogół relacji i transakcji pomiędzy kupującymi, a sprzedającymi.
Podstawowymi elementami rynku są popyt, podaż i ceny, a zachodzące między nimi zależności przyczynowo-skutkowe nazywa się mechanizmem rynkowym.
Rynek możemy klasyfikować według różnych kryteriów podziału:
1. Ze względu na przestrzeń czyli zasięg geograficzny:
- rynek lokalny - najczęściej utożsamiany z miastem, gminą
- rynek regionalny - obejmujący województwo, kilka województw np. rynek wielkopolski
- rynek krajowy - np. rynek polski
- rynek zagraniczny - np. rynek niemiecki
- rynek międzynarodowy - np. rynek europejski
- rynek światowy
2. Ze względu na stopień zrównoważenia, a więc sytuacji rynkowej:
- rynek producenta (rynek sprzedawcy) - sytuacja rynkowa, w której wielkość zapotrzebowania zgłoszonego na produkty ze strony kupujących przewyższa wielkość ich oferty sprzedaży. Występuje w takim przypadku niedostateczne zaspokojenie potrzeb, brak dbałości sprzedawców (producentów) o jakość i obniżenie kosztów, nie ma tendencji do wprowadzania nowych wyrobów, pojawia się spekulacja i silna presja do wzrostu cen.
- rynek konsumenta (rynek nabywcy) - sytuacja rynkowa, w której wielkość zapotrzebowania zgłoszonego na produkty ze strony kupujących jest mniejsza od przedstawionej wartości oferty sprzedaży tych produktów. Kupujący może w każdej chwili kupić towar, a sprzedający konkurują między sobą a nabywcą.
3. Ze względu na segmentację rynku:
- rynek jednorodny - np. ropy naftowej, pszenicy, itp.
- rynek różnorodny - np. rynek pracy - występują na nim różne zawody wymagające odmiennych zdolności i kwalifikacji, nie konkurujące ze sobą.
4. W zależności od stopnia wyrównania się cen:
- rynek doskonały –charakteryzuje się spełnieniem trzech postulatów: przejrzystości, racjonalności aktów kupna i sprzedaży oraz jednorodności dóbr
- rynek niedoskonały
5. Ze względu na przedmiot obrotu rynkowego:
• rynek dóbr i usług - żywność, ubranie, usługi fryzjerskie
• rynek pracy
• rynek finansowy - dokonuje się na nim transakcji krótko, średnio i długoterminowych.
6. Ze względu na ilość uczestników :
• monopol (jeden dostawca, kilku odbiorców)
• oligopol (kilku dostawców, wielu odbiorców)
• polipol (wielu dostawców, wielu odbiorców)
• monopson ( kilku dostawców, jeden odbiorca)
No comments:
Post a Comment