Metoda Smart

SMART to akronim od 5 angielskich słów:

  • Simple
  • Achievable
  • Measurable
  • Relevant
  • Timely defined

Według tej metody prawidłowo wyznaczony cel powinien charakteryzować się następującymi cechami:

1. Simple – prosty, konkretny przekaz
Cel nie może być ogólnikowy. Należy w prosty sposób, ale dokładnie i szczegółowo określić, co chcesz osiągnąć.

2. Measurable – mierzalny
A więc tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić, lub przynajmniej jakoś zmierzyć stopień jego realizacji. Cel powinien mieć ściśle określone parametry. Musimy wiedzieć, kiedy ma się rozpocząć, przez jakie etapy przebiegać oraz kiedy zakończyć. Powinniśmy ustalić, po czym poznamy, że dany etap został zakończony.
3. Achievable – osiągalny
Inaczej mówiąc realistyczny. Cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji. Zastanów się więc, czy zadanie jest w ogóle możliwe do osiągnięcia?
4. Relevant – istotny, posiadający znaczenie
Cel powinien być ważnym krokiem naprzód a jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował.
5. Timelydefined– określony w czasie
Cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć.



No comments:

Post a Comment