Reklamacja

Uprawnienia konsumenta

Ochrona prawna konsumenta nie ogranicza się jedynie do sytuacji przed zakupem. Gdy kupujemy towar dla zaspokojenia swoich potrzeb, czyli do bieżącej konsumpcji, chronią nas przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej. Mówią one o niezgodności towaru z umową i określają prawa konsumenta do dochodzenia roszczeń. Można z tych praw korzystać w każdym wypadku, gdy towar nie jest zgodny z umową, czyli:

  • jest uszkodzony lub niekompletny,
  • nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle wykorzystywany,
  • po złożeniu go zgodnie z instrukcją nie działa prawidłowo,
  • nie jest prawidłowo zamontowany przez sprzedawcę,
  • nie ma cech, o których zapewniał nas sprzedawca, producent lub reklama produktu,
  • jego właściwości nie zgadzają się z naszymi wymaganiami określonymi podczas zamawiania produktu.

Wielu producentów lub importerów w trosce o dobre imię przedsiębiorstwa oraz w celu skłonienia do zakupu, do swoich produktów dołącza gwarancję.

Gwarancja jest to dobrowolne oświadczenie producenta lub importera dotyczące obowiązków gwaranta i uprawnień kupującego, w przypadku gdy właściwości towaru nie odpowiadają cechom określonym w tym oświadczeniu. Gwarant może określić wszystkie jej warunki: czas trwania, okoliczności, w których możemy ubiegać się o jej realizację, sposób udzielania gwarancji, zasięg terytorialny itp.
W przypadkach gdy towar jest niezgodny z umową i mamy na niego gwarancję, możemy dochodzić swoich praw. Konsument decyduje, z którego uprawnianie chce skorzystać i zazwyczaj wybiera to, które jest dla niego łatwiejsze do realizacji.

  Free Image Hosting at FunkyIMG.com




No comments:

Post a Comment