Globalizacja

Dziś nikogo nie dziwi zaledwie kilkugodzinny lot z Europy do Ameryki Północnej czy rozmowa telefoniczna z osobą oddaloną o kilka tysięcy kilometrów, prawda? Rozwój technologii, zwłaszcza w dziedzinie telekomunikacji i transportu, spowodował, że świat zaczął się "kurczyć”. Współczesny świat coraz częściej nazywany jest globalną wioską.

Globalizacja - łączenie się i przenikanie systemów gospodarczych, a także ujednolicanie upodobań i zachowań ludzi na skalę międzynarodową.

GOSPODARCZA

dominacja korporacji międzynarodowych
swobodny przepływ kapitału, towarów i usług
globalny rynek (funkcjonowanie WTO - Światowej Organizacji Handlu)
standaryzacja produktów

TECHNOLOGICZNA

upowszechnianie nowoczesnych form telekomunikacji, głównie sieci komórkowych, bezprzewodowych, łączności satelitarnej i Internetu
rozwój transportu głównie lotnictwa flot handlowych i przewozów kontenerowych (zmniejszenie kosztów przewozu towarów)

SPOŁECZNO-KULTUROWA

rozpowszechnianie jednolitego stylu w kulturze masowej(m.in. międzynarodowe festiwale filmowe koncerty, pokazy mody)
międzynarodowe środowiska pracy
kształtowanie norm i poglądów przez środki masowego przekazu
swobodny przepływ osób

POLITYCZNA

procesy integracyjne prowadzące do wzrostu znaczenia organizacji międzynarodowych
zawieranie koalicji międzynarodowych
porozumienia o ruchu bezwizowym
działania Interpolu(międzynarodowej organizacji policyjnej)

Co wpływa na rozwój globalizacji?

niższe cła
rozwój komunikacji i technologii
lepsze, szybsze środki transportu
dostępność pracy i rozwój umiejętności pracowników
wsparcie od organizacji promujących handel takich jak GATT czy WTO (światowa organizacja handlu)

Co niesie ze sobą globalizacja?

rozwój handlu wyrobami i usługami pomiędzy państwami
internacjonalizacja? produktów i rozwój światowych marek
większe zależności w światowej ekonomii poprzez pogłębianie stosunków pomiędzy narodami
wzrost w przesyłaniu kapitału pomiędzy narodami włączając w to FDI (foreign direct investment) przez wielonarodowe firmy oraz inwestycje indywidualnych funduszy

Efekty globalizacji:

- łatwiejszy handel towarami i usługami na terenie państw
- polepszenie się standardów stosowanych na skale światową
- szybsze, powszechniejsze dzielenie się informacjami dzięki telewizji czy przez internet
- zwiększa się międzynarodowy wskaźnik handlu
- większą rolę odgrywają wielonarodowe przedsiębiorstwa
- międzynarodowe migracje
- rozwój handlu prowadzi do wydajniejszej dystrybucji zasobów

Jednym z przejawów globalizacji jest współpraca państw w ramach rożnych organizacji, których zadaniem jest m.in. ułatwienie handlu międzynarodowego. Prowadzi to do powstawania wielkich międzynarodowych koncernów, czyli przedsiębiorstw, których filie zlokalizowane są w różnych częściach świata. Często operują one środkami finansowymi przewyższającymi budżety wielu państw, inne cechy globalnej firmy:

  1. znana marka,
  2. ujednolicony produkt,
  3. szybki przepływ informacji,
  4. wspólna koncepcja marketingowa,
  5. duża wydajność,
  6. innowacyjność (działania mające na celu opracowanie i wprowadzenie zupełnie nowych lub znacznie ulepszonych produktów, technologii, organizacji),
  7. duża skala produkcji,
  8. offshoring (polega na przenoszeni części lub całej produkcji towarów lub usług poza granice kraju,
  9. outsourcing(polega na wykorzystaniu zewnętrznych zasobów do zleceń, które zostaną zrealizowane efektywniej niż byłoby to możliwe we własnym zakresie.


Przykładem przedsiębiorstwa globalnego jest amerykański koncern McDonald's. Od wielu lat poszerza on swoje rynki zbytu m.in. poprzez lokalizowanie restauracji w większości krajów świata. Jego działalność jest oceniana nie tylko ze względów ekonomicznych, lecz także społeczno-kulturowych. Wpływa bowiem na sposób odżywiania się wielu osób.
Korporacja McDonald's obejmuje 32 tys. restauracji w 117 krajach. W placówkach tych zatrudnionych jest łącznie ponad 1,5 mln osób.


Kolejnym przykładem przedsiębiorstwa globalnego jest sieć kawiarni Starbucks. Firma jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się  oraz globalnych korporacji. W przeciągu ostatniej dekady otwierano średnio 3 nowe sklepy każdego dnia. 1 filiżanka kawy, może zależeć nawet na 19 państwach a to wszystko w związku z pochodzeniem ziaren kawy, mleka, cukru itp. Starbucks to firma która w swoich działaniach jednoczy zarówno biedne jak i te najbogatsze kraje. Osoby podpisujące kontrakt z firmą mają pewną płace wynikającą z wymagań Fair Trade, więc szczególnie w biednych krajach taka umowa jest bardzo opłacalna dla podpisującego. Pomimo globalizacji sieci kawiarni, firma stara się dostosować do lokalnego rynku np. poprzez sprzedawanie w Chinach także herbaty, gdyż jest ona tam bardziej popularna niż kawa.

  Free Image Hosting at FunkyIMG.com



No comments:

Post a Comment