Popyt – ilość dóbr i usług, którą nabędą konsumenci po określonej cenie, w określonym miejscu i czasie.
Prawo Popytu – wraz ze wzrostem ceny, gdy inne czynniki pozostają niezmienne (ceteris paribus) popyt maleje.
Czynniki wpływające na wielkość popytu:
- Cena
- Jakość towaru
- Moda i gust
- Działania marketingowe – reklamy
- Dochody konsumentów
- Tradycja i kultura
- Położenie geograficzne
- Ceny innych dóbr ( dobra substytucyjne, konkurencyjne, komplementarne)
Dobra substytucyjne – dobra zastępcze, zaspokajają tą samą potrzebę konsumenta, ale są produkowane inaczej, np. można napić się mleka lub wody.
Dobra konkurencyjne – dobra zamienne, zaspokajają tą samą potrzebę konsumenta, ale są produkowane w podobny sposób, np. mleko od innych producentów.
Dobra komplementarne – dobra uzupełniające się, nie funkcjonują jedno bez drugiego, np. samochód i paliwo.
Podaż – ilość dóbr i usług oferowanych do sprzedaży po określonej cenie w określnym czasie i miejscu.
Prawo Podaży– wraz ze wzrostem ceny, gdy inne czynniki pozostają niezmienne podaż rośnie.
Czynniki wpływające na wielkość podaży:
- Popyt
- Technologie
- Koszty produkcji
Elastyczność dochodowa popytu – jest relacją między procentową zmianą popytu na dane dobro a procentową zmianą dochodów nabywców. Mówi ona, o ile procent zmieni się popyt, jeżeli dochody nabywców zmienią się o 1%.
Elastyczność mieszana/ krzyżowa popytu – mierzy reakcję popytu na jeden produkt w sytuacji, gdy zmieni się cena innego produktu.
Elastyczność cenowa popytu – określa stopień reakcji popytu na zmiany cen. Czyli, o ile procent zmieni się popyt na określone dobro, gdy jego cena zmieni się o jeden procent.
Współczynnik j elastyczności cenowej popytu – jest różny w każdym punkcie krzywej popytu i przybiera wartości od zera do nieskończoności.
d1 – popyt po zmianie
d0 – popyt początkowy
p1 – cena po zmianie
p0 – cena początkowa
Reakcje pomiędzy popytem a podażą:
Równowaga rynkowa – ilość dóbr dostarczonych na rynek jest równa ilości dóbr nabytych przez konsumentów.
Nadwyżka podaży – ilość dóbr na rynku przewyższa zapotrzebowanie na te produkty.
Nadwyżka popytu – producenci nie dostarczają na rynek wystarczającej ilości towarów, na które jest zapotrzebowanie.
Paradoksy
Paradoks Veblena – występuje w odniesieniu do dóbr luksusowych. Mimo wzrostu ceny rośnie popyt. Wysoka cenne w tym przypadku zwiększa atrakcyjność i podkreśla prestiż tego produktu.
Paradoks Giffena – dotyczy zapotrzebowania na dwa rodzaje dóbr zaspokajających tę samą potrzebę, np. chleb, ryż lub mięso, wędliny. W przypadku wzrostu cen wszystkich wymienionych dóbr, konsumenci zrezygnują z tych droższych i będą nabywać tańsze.
Efekt owczego pędu – polega na wzroście popytu na dobra, które są kupowane przez innych, mimo wzrostu cen tych produktów.
No comments:
Post a Comment