Nazwa SWOT jest akronimem angielskich słów:
- Strengths (mocne strony)
- Weaknesses (słabe strony)
- Opportunities (szanse w otoczeniu)
- Threats (zagrożenia w otoczeniu)
Analiza SWOT jest efektywną metodą identyfikacji słabych i silnych stron organizacji oraz badania szans i zagrożeń jakie stoją przed organizacja. Analizę SWOT można z równym powodzeniem zastosować do dowolnego przedsięwzięcia inwestycyjnego.1. Mocne strony – są to te zasoby i umiejętności, które umożliwią firmie zajęcie korzystnej pozycji na rynku, dają przewagę nad konkurentami. Należy o nie dbać i utrzymywać w przyszłości. Przykładami mocnych stron mogą być: wysokie kwalifikacje pracowników, dobra organizacja pracy, reputacja firmy, zasoby finansowe itp.;
Obejmuje diagnozę sytuacji firmy w czterech obszarach:
2. Słabe strony – są to czynniki, które ograniczają sprawność przedsiębiorstwa, hamują jego rozwój. Mogą osłabić mocne strony, jeśli nie zostaną na czas przezwyciężone. Przykładami słabych stron są: przerost zatrudnienia, słaba jakość produktu, niskie kompetencje, zła reputacja itp.;
3. Szanse – są to pozytywne zjawiska i tendencje w otoczeniu organizacji, które jeśli zostaną przez nią właściwie wykorzystane, wspomogą jej rozwój lub osłabią zagrożenia. Przykłady szans: otwarcie nowego rynku, wzrost popytu, nowa grupa klientów itp.;
4. Zagrożenia – są to zjawiska postrzegane jako negatywne dla firmy, wszelkie bariery i utrudnienia, które zahamują jej rozwój. Będą one miały negatywny wpływ, jeśli nie podejmie się odpowiednich kroków zaradczych. Przykładami zagrożeń mogą być: nowi konkurenci, kryzys, strata ważnego klienta itp.
Kolejnym krokiem jest ocena tego, które czynniki są ze sobą najmocniej powiązane, a przez to stają się kluczowe dla dalszego planowania działań. Skorelowanie ich pozwala na wyodrębnienie czterech podstawowych strategii działania:1. Mocne strony + szanse = strategia agresywna, czyli wykorzystanie szans za pomocą mocnych stron. Rozwój, ekspansja.
2. Słabe strony + zagrożenia = strategia obronna, czyli sytuacja, w której mankamenty przedsięwzięcia potęgowane są przez zagrożenia i vice versa. Nastawienie na utrzymanie się na rynku i oddalenie ryzyka bankructwa.
3. Mocne strony + zagrożenia = strategia konserwatywna. Chodzi tu o przypadek, w którym atuty pomagają unieszkodliwiać zagrożenia - np. duże rezerwy finansowe pozwalają na przetrwanie sezonowego przestoju w zamówieniach.
4. Słabe strony + szanse = strategia konkurencyjna. W tej sytuacji kluczowym działaniem jest eliminacja mankamentów, które nie pozwalają na wykorzystanie nadarzających się okazji. Na przykład: pojawia się nowa technologia, którą można zastosować w przedsiębiorstwie, by uzyskać przewagę jakościową, jednak brakuje pieniędzy na jej zakup.
No comments:
Post a Comment