Negocjacja - pojęcie

Zakładanie i kierowanie przedsiębiorstwem z reguły nie jest zadaniem realizowanym w pojedynkę. Wymaga pracy zespołowej, podczas której często dochodzi do nieporozumień mogących przekształcić się w konflikty, czyli sytuacje w których obie strony, mając sprzeczne interesy, cele lub poglądy, stają się do siebie wrogo nastawione i dążą do uzyskania nad sobą przewagi.

Metody rozwiązywania konfliktów to m.in. :
Mediacje – dobrowolne rozwiązanie sporu przy pomocy mediatora
Arbitraż – narzucenie stronom gotowego rozwiązania opracowanego przez arbitra
Negocjacje – dobrowolnie podjęte rozmowy, których celem jest osiągnięcie porozumienia w sytuacji konfliktowej i to na nich się skupimy
Dwie złote zasady negocjacji to:
Ograniczone zaufanie do rozmówcy
Dostosowanie swojego zachowania i stylu bycia do sytuacji

Nie ma jednak uniwersalnej recepty na prowadzenie negocjacji, gdyż każda wygląda inaczej a sposób negocjacji należy dostosować do sytuacji. 

No comments:

Post a Comment